Tentera Indonesia Kepung Pesawat Malaysia

MELAKA – “Saya dan penumpang lain terkejut apabila anggota TNI (Tentera Nasional Indonesia) secara tiba-tiba mengepung dan menahan pesawat yang kami naiki.”

Demikian cerita salah seorang penumpang pesawat sewa khas milik Heritage Air jenis BAE 146-200, Mohd. Rafi Bachik, 41, yang ditahan pihak berkuasa Indonesia ketika pesawat itu mengisi minyak di Lapangan Terbang Juanda, Surabaya petang kelmarin.

Menurut Mohd. Rafi, ketika itu semua penumpang yang terdiri daripada delegasi kerajaan negeri Melaka di dalam pesawat tersebut diminta keluar sebelum ditempatkan di dalam satu bilik khas pada pukul 5.30 petang.


Sebelum itu, katanya, juruterbang meminta kesemua penumpang keluar daripada pesawat itu bagi membolehkan pesawat berkenaan mengisi bahan api sebaik mendarat di lapangan terbang tersebut pada pukul 3 petang.

Beliau yang merupakan wartawan Astro Awani memberitahu, selepas 30 minit berada di luar, kesemua penumpang diminta masuk kembali ke dalam pesawat kerana hendak berlepas.

“Namun tidak lama kemudian, saya dan penumpang lain terkejut apabila TNI secara tiba-tiba mengepung dan menahan pesawat yang kami naiki,” katanya ketika ditemui Kosmo! di sini semalam.


copy paste : kosmo

hehe.. nak jugak jadi pemberita..!!

p/s : apa kes indonesia ni.nak cari pasal dengan malaysia je.siapa-siapa bloger dari indonesia yang masuk blog ni dan terbaca entri ni,sila komen.. 



6 comments:

  1. apa kesnya lagi indon nie dah tak ada keja ke nak buat,apa inagt org malaysia nie mcm dia org ka?nie saja nak carik pasal ngan masia lah nie..agaknya

    ReplyDelete
  2. woi encik2 siasat yg btol la, cuba baca2 dari sumber lain...kalau mahu masuk ruang udara negara lain apatah lagi mahu mendarat mesti mintak izin dulu la pada pihak indonesia..memangnya ruang udara indonesia milik mak pak kau!!!!

    ReplyDelete
  3. @servalion

    wowowo..!! sabar..bos tak baca sumber dari indonesia k..bos baca sumber dari negara bos je..sumber dari indonesia semestinya akan menyatakan yang malaysia salah..right??

    ruang udara memang bukan milik mak pak ku,tapi ianya milik ALLAH..!!

    indonesia suka memusuhi malaysia,sedangkan warganegara indonesia lebih dari 1 juta mencari rezeki di malaysia..sesama ISLAM pulak tu..

    ISLAM tidak menyuruh umat nya memusuhi sesama ISLAM..enggak ngerti2 lagi....????

    ReplyDelete

KATEGORI

1 MALAYSIA (22) 18 tak berapa SX (27) Amaran (22) azizbos (6) barcelona (8) berita (28) besar-besar (14) blog (4) buffered earning (2) canggih (8) China (45) Comel (10) cool (7) facebook (9) Gadget (17) gila (29) Haiwan (26) Informasi (65) Islam (21) Jepun (15) kereta (21) Kreatif (88) lawak (73) macam-macam (215) Makanan (25) membebel (45) Nuffnang (13) Pelik-pelik (49) SEO (2) Sukan (29) uji mata (6) Uji Otak (9) ujibakat online AF9 (1) video (127)