Google sitelinks? macam mana nak dapat google sitelinks?

Pergh...macam tak caya pulak blog tak berapa nak best ni dapat google sitelinks..dah lebih 20 kali taip kat google,masih tak berganjak jugak sitelinks tu..ingatkan berlaku kesilapan..alhamdulillah..memang tak pernah terfikir nak dapat benda ni..mungkin ada yang cakap dalam hati,"alah,orang lain pun ada jugak sitelinks,tak heboh pun" tapi takpa...bos tak kira,nak lompat-lompat jugak..hahaha...!! mungkin ada yang tak tahu,apa itu google sitelinks..

Sitelinks adalah links-links dibawah nama blog atau web yang muncul di hasil carian Google,sitelinks ini sebenarnya untuk pengetahuan rakan-rakan blogger akan dihasilkan secara automatik,jika sebuah blog atau web memenuhi algoritma sitelinks yang dimiliki oleh google. Sitelinks diberikan kepada sebuah blog atau web agar pengguna lebih mudah menavigasi sebuah blog atau web.

Bagaimana nak mendapatkan Google Sitelinks pada sesuatu blog atau website? Sebenarnya ramai blogger yang berpendapat Google Tidak Menjelaskan Bagaimana Kita Boleh Mendapatkan Sitelinks.Berikut adalah senarai  kelebihan yang perlu ada pada sesuatu blog atau website bagi memiliki Google Sitelinks ;

  1.     Blog atau website yang mendapat kedudukan teratas bagi sesuatu carian Google.
  2.     Blog atau website mudah diakses oleh spider.
  3.     Blog atau website mengalami aliran traffic yang tinggi.
  4.     Mempunyai high natural search traffic.
  5.     Outbound links yang useful.
  6.     Inbound link dari site berkualiti tinggi (bertraffic tinggi).
  7.     Blog atau website yang berusia setahun atau lebih.

Apa pula kelebihan memiliki Google Sitelinks pada sesuatu blog atau website? Sudah semestinya visitor lebih mudah untuk mencari blog atau website tersebut dari carian Google. Malah peratus carian oleh spider-spider Google akan lebih tinggi. Kalau korang perasan bukan semua Google Sitelinks pada sesuatu blog atau website mempunyai jumlah bilangan link yang sama. Ia mengikut traffic sesuatu entri, ada yang 3 links, ada yang 6 links, ada juga 8 links.

Tapi perlu diingat, Google Sitelink juga sama seperti seperti pagerank iaitu sentiasa di update oleh Google. Links pada Google Sitelink berkemungkinan akan bertambah, berkurang mahupun hilang jika blog yang dinilai itu tidak diupdate. bos harapkan informasi ini berguna untuk semua.

Penting ke Google Sitelinks?
Google memberi Sitelinks kepada blog yang mempunyai prestasi. Secara tak langsung menambah kredibiliti blog tersebut. Pengguna internet juga lebih mempercayai blog yang mempunyai Sitelinks kerana ianya menampakkan ciri-ciri blog atau laman web yang hebat, menarik dan bermutu. Oleh itu, mana-mana blog yang mempunyai Sitelinks akan menerima lebih banyak klik dari Search Engine Results Page (SERP), mengikut terma carian yang menghasilkan Sitelinks. Selain itu, Sitelinks juga memberi lambang identiti tersendiri bagi sesebuah blog.

blog sifu SEO bos ni pun ada sitelinks jugak..lama dah ada..AHFAT KUAT KENCING !!


p/s : ayat dalam kotak ungu tu copy mentah-mentah..haha...!!! sambung lompat balik..hehe....


18 comments:

  1. aku pernah dapat benda nih...tapi sekarang takde lagi

    ReplyDelete
  2. ya..benda ni macam pagerank jugak..bos pun tak tau macam mana blog ni leh dapat..tak lama lagi hilang jugak kot..huhu..

    ReplyDelete
  3. thnx backlink bro :) tapi sebenarnya payah nak hilang selagi ade visitor masuk atau blog hidup :P

    ReplyDelete
  4. dear bos,
    sila beri tunjuk ajar. hihi! :-)

    ReplyDelete
  5. @suffer8zine

    betul ke? kalau macam tu,best la..hehe...blog bro pun power SEO..hari2 dok 100 keatas online..@@

    ReplyDelete
  6. @blog-tips-kurus

    susah jugak nak ajar ni,sbab tak tau mcm mana ..haha...!!

    ReplyDelete
  7. tahniahhh!!!

    kalo ikut kajian sis sebelum ni, SL diberikan bila ada high impact search terms untuk blog kita je..so, Google nak senang, dia bg sitelink terus untuk dirujuk. Macam tu loah...

    SL ni boleh hilang bila structure tamplate berubah..so, xpayah tukar template eh..hehe

    ReplyDelete
  8. @aisyah annur

    nasib baik sis ckap jgn tukar template..bos dh pasang niat nak tuka template lain lpas ni..tak jadi la nak tukar..terima kasih sis..

    ReplyDelete
  9. mcm mna nk taw bos??leyh ajar x..hehe

    ReplyDelete
  10. @.: Mr Aril :.

    rasanya bos belum layak nak ajar orang kot..haha..kena belajar dari otai2 baru boleh..bos pun tak tau cmner leh dapat sitelinks ni.

    ReplyDelete
  11. camne ek nk dapat camni..blog sy dah sah la takde...

    ReplyDelete
  12. @FasiHaH SupiaN

    tak tau pulak macam mana cara nak dapatkan sitelinks ni,bos pun rasa pelik jugak sebab dapat sitelinks..traffic tak sekencang mana pun..hehe..

    ReplyDelete
  13. Tahniah2....aku dapat dulu tapi sekarang tak tahu..blum cuba lagi!!!

    ReplyDelete
  14. camna nak dapat ni weh? ajar la..tajuk entri dah macam tau je.. jgn kedekut kawan..haha

    ReplyDelete
  15. @Hanif

    terima kasih..awak ubah template kot..hehe..tkpa,nanti dia datang balik la tu..

    ReplyDelete
  16. @phycrewz

    betul la..tak tau..tau2 dapat sitelinks..rasa macam mimpi plak..haha..!!

    ReplyDelete

KATEGORI

1 MALAYSIA (22) 18 tak berapa SX (27) Amaran (22) azizbos (6) barcelona (8) berita (28) besar-besar (14) blog (4) buffered earning (2) canggih (8) China (45) Comel (10) cool (7) facebook (9) Gadget (17) gila (29) Haiwan (26) Informasi (65) Islam (21) Jepun (15) kereta (21) Kreatif (88) lawak (73) macam-macam (215) Makanan (25) membebel (45) Nuffnang (13) Pelik-pelik (49) SEO (2) Sukan (29) uji mata (6) Uji Otak (9) ujibakat online AF9 (1) video (127)